Peter Pišťánek

Obrázok zosnulého: "Peter Pišťánek, 1960 - 2015"
Narodenie: Devínska Nová Ves, 28. 4. 1960 Úmrtie: Bratislava, 22. 3. 2015
 

spisovateľ a scénarista

 


Životopis

Študoval dramaturgiu a scénaristiku na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. V 80. rokoch bol jedným zo zakladateľov kultovej hudobnej skupiny Devínska Nová Vec.
Bola to amatérska punk-jazzová hudobná skupina založená v roku 1984, názov Devínska Nová Vec používala od roku 1985. Spevákom skupiny bol Peter Horváth, na gitaru hral Pavol Uličný, na basovú gitaru hral Dušan Tarageľ, na alt saxofón Milan Srnka a na bicie Peter Pišťánek. Skupina hrávala len na území Bratislavy a v roku 1986 sa rozpadla pre názorové rozpory.

Počas svojho života vystriedal niekoľko profesií, pracoval ako strážca parkoviska, strojník či robotník v sklade kulís. 

Po roku 1989 začal podnikať v reklamnom odvetví, neskôr sa stal šéfredaktorom magazínu Tele-Video-Relax. Bol textárom v reklamných agentúrach DDB Needham a Wiktor/Leo Burnett.
Od roku 1996 bol tvorcom webstránok v spoločnosti Gratec International. Pracoval tiež ako marketingovým pracovníkom. Bol spoluzakladateľom internetového časopisu inZine, istý čas pracoval aj v televízii. 

V období 2005 – 2011 sa podieľal na tvorbe relácie Slovenského rozhlasu o životnom štýle, ktorú moderoval spolu so Soňou Müllerovou. 

V roku 1991 mu vyšila prvotina - román Rivers of Babylon, ktorý mal veľký úspech a preto aj ďalšie pokračovania. 
V roku 1993 zbierka noviel Mladý Dônč, ktorá zahŕňala tri novely - Debutant, Mladý Dônč a Muzika. Posledná bola námetom aj pre film, ktorý režíroval Juraj Nvota. Sfilmovaný bol v roku 2007, získal viacero ocenení.

V roku 1994 mu vyšla kniha Rivers of Babylon 2 alebo Drevená dedina,
v roku 1995 zbierka mikropoviedok Skazky o Vladovi,
v roku 1998 Nové skazky o Vladovi,
v roku 1999 román Rivers of Babylon 3 alebo Fredyho koniec.
V roku 1999 mu spolu s Dušanom Tarageľom vyšla zbierka poviedok Sekerou a nožom

V roku 2003 mu vyšli beletrizované kuchárske recepty - Recepty z rodinného archívu alebo Všetko, čo viem, ma naučil môj dedo.
V roku 2003 mu vyšiel výber z publicistiky Trakoristi a buzeranti.
V roku 2006 živý oheň z vína - faktografická kniha o koňaku. 
V roku 2014 mu vyšla staršia erotická novela Neva
V roku 2014 mu vyšiel román Rukojemník - Lokomotívy v daždi. Jeho scénar nakrútil Juraj Nvota, film mal premiéru 8.1.2015.



Stáhněte si aplikáciu na Google play

Spomienky (fotky, video, texty)

Spomienky

Pridať spomienku

ako na neho spomínajú priatelia a kolegovia

A P 27.03. 2015 (22:13)

Andy Hryc, herec

„Som z toho v šoku. Nemám slov, ktorými by som vyjadril svoj smútok. Naposledy som s ním hovoril pred desiatimi dňami, keď sme sa dohadovali, že príde ku mne domov a posedíme. ... On mal fúru rôznych problémov, ale nemyslím si, že boli také závažné, že by to musel riešiť takýmto radikálnym spôsobom. Muselo prísť k nejakému skratu. Keby bol mne poslal esemesku, že chce spáchať samovraždu, tak sadám do auta a utekám za ním. Ale žiadnu neposlal.“

S Petrom sme sa pred pár dňami dohodli, že keď sa vrátim z liečebného pobytu v národom rehabilitačnom centre v Kováčovej, príde ku mne, aby sme oslávili jednu moju nepríjemnú životnú etapu, ktorá sa skončila len vďaka jeho zmyslu pre spravodlivosť a jeho principiálnosť. Na premiére filmu “Rukojemník” mi Peter povedal, že Slovenský rozhlas mu ponúkol čítanie na pokračovanie z románovej predlohy filmu. Keď som mu k tomu blahoželal, povedal mi, že k načítaniu pravdepodobne nedôjde, pretože žiadal dramaturgiu, aby som úryvky z románu v rozhlase čítal ja. Povedali mu, že to „asi“ nebude možné. V Slovenskom rozhlase som totiž vďaka mojej aktivite spred rokov, ako prezident asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc a majiteľ Rádia Twist, mal dlhoročný zákaz účinkovania. Dostal som ho kedysi za zrušenie protiprávneho vysielania Rádia CD International z budovy pyramídy na slovenskej národnej frekvencii po nemecky do Rakúska, ktoré som zariadil. Udelil mi ho bývalý riaditeľ rozhlasu Štefko, neskôr sa k nemu pridal riaditeľ Tužinský a čuduj sa svete napokon aj bývalý programový riaditeľ Twistu, vtedy riaditeľ rozhlasu a môj švagor Ľuboš Machaj. Pišťanek, ktorý pochopil, že je to kapitálne svinstvo povedal, že ak to nebudem čítať ja, tak nemá záujem. Obrátil som sa na nové vedenie rozhlasu a veľmi rýchlo zariadili, že všetci programoví pracovníci dostali informáciu o zrušení tohto vyše 20-ročného absurdného embarga. S nadšením som načítal 5 polhodinových pokračovaní z Pišťankovho Rukojemníka a rozhlas ich aj odvysielal. Celú vec bolo treba už len zapiť. To sa žiaľ už nestane.

Ďakujem ti, Peter, že si bol. Že si bol taký úžasný spisovateľ, že si bol taký priamy a zásadový kamarát. Škoda, že si nás opustil. Rest in Peace!

Táňa Pauhofová, herečka

„Jeho odchod je nesmierne smutný, snažím sa to rešpektovať, aj keď to ide ťažko. Chýba nám."

Jozef Banáš, spisovateľ 

„Bol to vynikajúci spisovateľ, je mi to veľmi ľúto. Úprimnú sústrasť jeho blízkym"

Anna Šišková, herečka

„Poznali sme sa. Spomínam si naňho ako na veselého človeka, ktorý si rád užíval život. Je to absolútne nečakaná vec, čo urobil.“

Pavel Vilikovský, prozaik a publicista

Tento rok, zdá sa, ide slovenskej literatúre po krku, a má pritom dobrý vkus – vyberá si tie najlepšie exempláre. Ale priznám sa, že Petra Pišťanka by som z takej náhlivosti nebol podozrieval, hoci už kedysi dávno som o jeho poviedkovom alter egu napísal: „Goetheovské utrpenie mladého Ulmera asi sériu samovrážd v krajine nevyvolá, no odovzdanosť, s akou sa podujíma naplniť svoj dlhoročný sen, sa od samovraždy kvalitatívne veľmi nelíši.“ Pišťankov ostrozraký a jedovatý génius bude v slovenskej literatúre chýbať, vo svojich najlepších dielach bol nezastupiteľný.

Vladimír Balla, spisovateľ
Pištankove poviedky spred novembra 89 zmenili môj pohľad na slovenskú literatúru: predtým som ju nenávidel, po ich prečítaní ešte viac. Lebo v porovnaní s ich brutálnym štýlom všetko bledlo. Pišťankova „slovenská obrodená lyrizovaná sociálno-kritická realistická próza“, ako ju vraj spolu s Dušanom Taragelom označovali, mala však napokon predsa len našťastie aj opačný efekt, prilákala ma napokon k dielam množstva skvelých starších autorov. Ale aj tak som sa stále vracal k Petrovi, lebo jeho texty ukazovali svet, v ktorom sme žili, presne taký nahovno, aký naozaj bol. Spočiatku som si aj Slobodove romány obľúbil najmä preto, lebo som v nich cítil pišťankovský štýl, hoci viem, že slobodovské vajce bolo skôr ako Pišťankova sliepka.

Osobne sme sa zoznámili o mnoho rokov neskôr v porote Kaliho poviedkovej súťaže, on bol predseda, ja člen, z tých čias si pamätám iba jedinú jeho vetu:

„Nie, neurazil som sa, to ja nemám v povahe.“

Obdivoval som, že to nemal v povahe, lebo ja hej.

Potom mi na dlhé roky zišiel z mysle, no v roku 2007 mi ho pripomenul Zoltán Rédey, ktorý bol taký nadšený útlou novielkou Mladý Dônč z roku 1993, že o nej po rokoch prípravy napísal vyše stotridsaťstranovú štúdiu, dvakrát rozsiahlejšiu než sám prototext.

A pred mesiacom mi kamarát priniesol román Rukojemník. Vraj, čítaj, konečne zasa niečo vynikajúce! Predsa len som trochu skeptický vo vzťahu ku kamarátovmu literárnemu vkusu, ale čítal som: skvelý román, všetko na svojom mieste, čitateľská lahôdka, veľký návrat veľkého autora.

Škoda, že tu neostal dlhšie.

Daniel Hevier, básnik, textár

Bolo to asi pred tridsiatimi rokmi. Z poslednej krčmy nás vyhnali a Miloš Žiak ma zaťahal za rukáv, aby sme išli navštíviť jeho kamaráta do Devínskej. Že je to vraj zaujímavý chlapík a okrem toho dobre píše. Posledným nočákom sme sa vydali na cestu za Petrom Pišťankom. Na prvý pohľad mi pripomínal veľké okrúhle P – bol rovnako priateľský, pozorný, počúvajúci, proletársky. Čítal nám svoje prózy. To bol socialistický realizmus, nie Jilemnický a spol.! Petrove poviedky z tých čias hovorili o robošoch, vydedencoch, outsideroch, alkoholikoch, vekslákoch, naozajstnom lumpenproletariáte, na ktorý vtedajší režim určite nebol pyšný.

Potom sa z Pišťanka stala hviezda a ja som s radosťou sledoval, ako sa do slovenskej prózy dostáva nová dikcia, nový hlas, nové formulovanie vety. Svojho času som stal stal objektom jeho nadšenia zasa ja. Kompletoval archív piesní Pavla Hammela a Mariána Vargu a vytiahol aj jednu moju zabudnutú „vargovku“. Vtedy som spoznal jeho buldodžiu povahu a profesionalitu: keď sa do niečoho zahryzol, dotiahol to do konca. Za novšiu prózu Neva som ho síce mierne zdrbal, ale na našom tichom a neokázalom priateľstve to neubralo.

Peter vedel byť striktný – keď som ho napríklad požiadal, aby mi poslal svoju maturitnú fotku, pretože som chcel urobiť maturitné tablo slovenských spisovateľov, odpísal mi, že sa necíti byť súčasťou tohto spolku, že sa od nás/nich dištancuje, jednoducho, že s nimi/nami nechce mať nič spoločné. Ale keď som ho pred pár týždňami požiadal, aby sme podporili nášho kolegu­prozaika, ktorý by mohol dostať vysoké ocenenie, loboval ochotne, vehementne a s nadšením.

Peter Pišťanek je súčasťou tejto kultúry, patrí tejto krajine, hocako mu množstvo vecí liezlo na nervy. Podarilo sa mu to, čo sa na Slovensku autorom pritrafí nie každý deň – získal si obľubu čitateľov a aj rešpekt kritiky. Jeho literárne prototypy všetkých tých ráczov a špáršvajnov vstúpili do susedstva s postavami nášho realizmu a najlepších čísel slovenskej prózy.

Jan Rejžek, kritik a publicista

Česi majú určite Slovákom čo závidieť. Ja som však závidel slovenskej literatúre predovšetkým skvelú trilógiu Rivers of Babylon, ktorá nemá u nás obdobu. Nie žeby sme nemali tiež pár dobrých spisovateľov, ale žiadnemu sa nepodarilo tak prenikavo a so skvelým absurdným humorom postihnúť prvé roky budovania ponovembrového kapitalizmu ako Petrovi Pišťankovi. To isté platí o Muzike, ktorá brilantne zachytila normalizačné dusno. Som jeho dobrovoľnou smrťou hlboko otrasený, a aby som sa trochu spamätal, idem si pustiť Stairway to Heaven, pretože práve tam, k Johnovi Lennonovi, Lou Reedovi a ďalším, už Peter dostúpal….

Robert Roth, herec

Peter mi raz povedal, že je šťastný, keď jeho vete na papieri dá život majster slova. Myslím si, že majster slova, používajúci print, je to isté. Pred x rokmi sme spolu mali spoločnú talkshow v už neexistujúcej televízii. Volala sa Márna sláva. Tá vnútorná nám stále pokračuje, napriek nedeli, keď sa co-moderátor už nedostavil. Peter sa nerád líčil pred nakrúcaním. Ani pred životom. Je mi smutno.

Peter Krištúfek, spisovateľ

Na zlé správy sa ťažko reaguje okamžite – i keď beh a logika sveta si to vyžaduje. Včera podvečer začala zo všetkých strán, cez telefón, internet aj osobne ku mne prúdiť správa, že Peter Pišťanek už tu nie je. Šokovalo ma to. Kým totiž človek neprekročí istý vek, ostatní uňho predpokladajú nesmrteľnosť.

Petra som stretol mimo jeho kníh len zopárkrát. Rozprávali sme sa, potykali sme si, bolo mi s ním a s jeho sarkastickým humorom dobre. Predpokladám však, že sa cítil v tomto svete nepatrične a osamelo. To je údelom mnohých nadaných ľudí, ktorí síce na okolie môžu pôsobiť drsne, no pod tenkou škrupinkou presvitá ich zraniteľné vnútro. Hovorím si – keby sme všetci, ktorí o ňom dnes píšeme a rozmýšľame, boli v nedeľu s ním, zrejme by sa to nestalo. Ale to je len romantická rozprávka. Stalo by sa to inokedy. Svet má, žiaľ, krutú a presnú logiku. Peter Pišťanek nám tu však zanechal svoje knihy – a to v jeho prípade nie je málo. Doteraz sa nikto nepozrel na naše divoké slovenské deväťdesiate roky tak dôkladne ako on. My, spisovatelia, s obľubou hovoríme o nutnom odstupe a premýšľaní, on to však spravil hneď, vtipne, kruto a dynamicky. V rozháraných rokoch po Nežnej revolúcii začal ako jeden z prvých tvoriť modernú slovenskú literatúru. To teda naozaj nie je málo!

Elena Akácsová, redaktorka

Všetko je blbosť, pokiaľ sa to dobre nenapíše, citoval Peter Pišťanek často a rád môj výrok, ktorým som raz na redakčnej porade inZinu zmietla zo stola námietky kolegov, že nejaká téma – typu Vianoce či dovolenky – je otrepaná a nezaujímavá. Až uhol pohľadu autora a forma, akou je to napísané, robí z témy niečo hodné či naopak nehodné čítania. Peter bol zosobnením pravdivosti tohto tvrdenia – dokázal akúkoľvek tému napísať tak, že ostatným padla sánka. Recept na tortu, žiarovky, milénium, čokoľvek sa v jeho podaní menilo na malý skvost, ktorý sa mnohí márne snažili napodobniť. Istý čas sme dokonca hrávali takú hru, že ja som mu poslala len nadpis a on ku nemu dopísal článok.

S Petrom Pišťankom som prežila jedno z najúžasnejších období svojho profesionálneho života, keď sme päť rokov radostne tvorili internetový magazín inZine. Chvíľu bol šéf on mne, potom ja jemu, občas som kvôli jeho politicky nekorektným článkom musela na rôznych miestach vysvetľovať, ako to myslel, občas mi svojou mizantropickou povahou poriadne pil krv. Všetky jeho muchy sa však dali hravo zniesť, stačilo si od neho prečítať ďalší text. Bolo v ňom všetko – inteligencia, humor, názor, dokonalá forma a nádherný jazyk. A aj citlivosť a krehkosť, ktorú dobre ukrýval za imidž neokrôchaného drsného vidiečana. Čo si mám ale prečítať teraz, aby sa to všetko dalo zniesť?

Marek Vadas, spisovateľ

Spomínam si na náš spoločný výlet do Prahy, ktorú miloval a kde sa cítil vo svojom živle. V Bratislave žil utiahnuto a vyhýbal sa kaviarňam i spoločnosti, ale v Prahe bol ako vymenený. Medzi návštevami obľúbených podnikov ma zaviedol do predajne s hudbou, kde opäť objavil CD Má vlast v interpretácii umelcov, ktoré doma ešte nemal. Vo svojej polici mal už vtedy desiatky rôznych prevedení tejto skladby a dokázal ich do podrobností a s nadšením porovnávať. Obdivoval som jeho zaujatie, s akým sa dokázal vložiť do všetkého, čo ho zaujíma. Aj priamosť a nekompromisnosť, s akou obhajoval svoje postoje. Nikdy sa nebál povedať na plnú hubu svoj názor, aj keď vedel, že tým jeho popularita utrpí.

V poslednom čase som s ním bol v kontakte oveľa menej a jeho čoraz radikálnejšie názory som si nevedel vysvetliť. Možno aj ony súviseli s depresiou i s nemožnosťou meniť veci. V súkromí som ho však poznal iného, ako vystupoval na verejnosti. Materialista a cynik šiel do úzadia, bol omnoho otvorenejší a úprimnejší, často až príliš citlivý a svoje vzťahy prežíval veľmi intenzívne.

Peter prešiel zložitým obdobím s ťažkými depresívnymi stavmi a zdalo sa, že sa z nich dostal – dokončil knihu a chystal sa na ďalšiu. Kedysi mi ako mladému faganovi dokázal nezištne pomôcť kontaktmi, radami aj povzbudením. Ešte nedávno sa živo zaujímal o problémy nášho spoločného známeho a čakal na spätnú väzbu k svojím novým textom. O to väčší šok to pre mňa bol. Je to veľká strata, ktorú budem dlho predýchavať a aj keď sa mi to podarí, bude tu navždy chýbať.

Rado Ondřejíček, spisovateľ a  publicista

K Petrovi Pišťankovi, kvôli ktorému som kedysi chcel odísť z inZine, lebo tak veľmi sme sa vedeli pohádať, ale zároveň som ho vždy maximálnou mierou obdivoval za to, čo dokázal so slovami, by som len dve vety chcel. Prekliatím tohto sveta, bohužiaľ, nie sú ani tak tí zriedkaví ľudia, čo sa správajú ako idioti, ale zároveň sú neuveriteľne talentovaní a ten talent dávajú k dispozícii nám ostatným, ale skôr oveľa častejšie sa vyskytujúci jedinci, čo sa správajú rovnako odporne, a pritom nemajú v sebe nič, čím by to vyvážili. Z tohto pohľadu jeho smrť len zasa o niečo zhoršila pomer medzi oboma skupinami.

Marián "Bene" Benovič, hudobník

V posledných rokoch ma tak štvali jeho statusy, že jeho FB profil som musel odlajknúť, lebo by ma drblo. Ale vráťme sa, neviem, o 15 rokov dozadu. Vtedy tam, on, Pišťanek mi ukázal, že slovenská kniha môže byť funky a super. Rivers of Babylon sme s Doddim a Maťom poznali naspamäť, Rácza sme citovali a Peter Pištanek sa stal mojím najobľúbenejším slovenským spisovateľom vôbec.

Tento rok na narodky som dostal od priateľky Rukojemníka, prečítal som ju za jeden deň, i ked som pri nej už necítil to, čo vtedy pri Rivers of Babylon alebo Mladom Dônčovi, ale prečítal som ju za jeden deň, rozumiete. A teraz som vytiahol z knižnice všetko čo od neho mám a listujem si v tom. Video Urban, Fredy Špáršvajn, ökötom kökötöm, kurva-vedúci a všetci títo šraci mi behajú po hlave a je mi smutno.

A idem na pivo s Maťom, a budeme o ňom kecať a smiať sa na tom, že nech arménsky koňak pijú bývalí eštebáci, on, Rácz pije výhradne Hiváš Regál. A možno si aj jeden dáme. Peter Pišťanek, odpočívaj v pokoji.

Juraj Nvota, režisér

Hoci sme s Petrom Pišťankom spolupracovali na dvoch filmoch, nemôžem povedať, že som patril medzi jeho najbližších kamarátov. Jeho skutočným priateľom bol Marian Urban. Cez neho sme sa zoznámili, cez neho sme si posielali nápady, pripomienky, súhlas aj nesúhlas. Peter vedel vždy prekvapiť hlbokými vedomosťami. Bolo jedno, či to bola história, kinematografia, meteorológia, hudba, zbrane, autá, indiáni, o všetkom mal nadpriemerné poznatky. Jeho spolužiačka učí moju dcéru hrať na klavír a tá vravela, že už na základke Peter vynikal vo všetkých predmetoch a bol ďaleko pred ostatnými. Je známe, že ho v detstve a možno aj v živote najviac naučil aj ovplyvnil starý otec. Pri prípravách Rukojemníka o ňom hovoril často. Pochopil som, že tento náš film bude aj pomníkom pre Petrovho starého otca. Pred poslednými Vianocami sme sa stretli v kníhkupectve Artforum. Peter čítal ukážky z knihy Rukojemník a ja som uvádzal úryvky z rovnomenného filmu. Bol šarmantný, plný plánov a šťastný. Chystal sa napísať román, mne ponúkol námet na nový film a do svojej poslednej knižky mi napísal venovanie – Jurajovi s vďakou za pekný večer pre dvoch ne-exhibicionistov. Ďakujem Ti Peter, že som mal to šťastie ťa poznať a mohol pomáhať pri realizácii Tvojich vízií.

Zdroj:
https://dennikn.sk/81224/ako-si-spominaju-na-petra-pistanka/
http://www.cas.sk/clanok/311746/priatelia-a-kolegovia-o-samovrazde-petra-pistanka-54-mal-mnozstvo-problemov.html

jednoducho Peter

A P 27.03. 2015 (22:07)

Svoj život ukončil samovraždou. A jeho sposlednou vôľou bolo, aby jeho popol bol roztrúsený nad Prahou.

ako režisér

A P 27.03. 2015 (11:46)

Robil scénar seriálu Ordinácia v ružovej záhrade. Rád písal dialógy.

sfilmované od Nvotu

A P 27.03. 2015 (11:50)

Jeho dve diela boli sfilmované. Tak vznikol film Muzika a Rukojemník, oba režíroval Juraj Nvota. 
 

 

ako spisovateľ - jeho diela

A P 27.03. 2015 (11:46)

Názov jeho prvotiny - kultového románu Rivers of  Babylon je odvodený od známeho hity Boney M. 
Román vzbudil veľký čitateľský aj kritický záujem. Pomocou expresívnych výrazov tu opisuje prostredie bratislavského podsvetia - postavy dobrých aj väčších podvodníkov ap rostitútok. Rozprávanie je priamočiare a dej ma rýchly spád. 

 

 

 

ako hudobník

A P 27.03. 2015 (11:46)

Bol spoluzakladateľom kultovej skupiny Devínska Nová Vec. Vystriedal viacero nástrojov – basgitaru, gitaru a bicie nástroje. V Ume hral na basu, v Devínskej Novej Veci a v Alitete na bicie. S Ivanom Bartókom na basu.  

Mal rád Hammela a Prúdy, Collegium musicum, Blue effect, Framus Five, Gattch, Flamengo, Energit, Jazz Q, Bohemiu, Pražský výběr, Impuls, Mahagon, Jana Spáleného a ASPM, Gattch, Deža Ursinyho, Fermátu... 

Rád si pustil Led Zeppelin, Django Reinhardt, Coprofago, Mezzoforte, Prodigy, Soulfly a Joni Mitchellová.

Najväčšie zimomriavky mal z vlastného koncertu v lete 1987 v  amfiteátri na Búdkovej, aj preto, lebo vedel, že to je posledný raz, čo stojí skupina Devínska Nová Vec spolu na pódiu,  to už ale pod názvom Alite.

Ďalej v hrobe

V tomto hrobe je k odpočinku uložený iba Pišťánek Peter
Pridať zosnulého do hrobu

rozptýlenie nad Prahou

Názov hrobu: rozptýlenie nad Prahou

Detail hrobu

QR kód profilu zosnulého

QR kód - Pišťánek Peter, 1960 - 2015


Živá spomienka v mobile

Stáhněte si aplikáciu na Google play